Zelený čaj podpoří zdraví srdce a sníží cholesterol. Je lepší si dát šálek nebo doplněk stravy?

Zelený čaj podpoří zdraví srdce a sníží cholesterol. Je lepší si dát šálek nebo doplněk stravy?
Rubrika: Zdravý život 20.03.2017
tisk

Zelený čaj milují východní kultury pro jeho pozitivní vliv na celý organismus po staletí. Lístky tohoto čaje neprocházejí procesem fermentace tak jako čaj černý, zůstává v něm proto zachován vysoký obsah zdraví prospěšných látek. Pokud vám ovšem zelený čaj z nějakého důvodu nechutná (mnoho lidí jej popisuje jako velmi hořký či bez chuti), spolehnout se na jeho účinky můžete i prostřednictvím doplňků stravy.

Žádné jídlo, nápoj či doplněk stravy vás samozřejmě neochrání před negativním vlivem toxického životního stylu a silou vašich vlastních genů, nicméně mohou alespoň částečně tyto negativní vlivy zvrátit. Jedním z nich je zelený čaj.

Jeho blahodárný vliv na organismu bývá připisován vysokému obsahu katechinů. Tyto antioxidanty zvané polyfenoly (konkrétně flavonoidy) napomáhají ochraně před buněčným poškozením. Zdaleka to ovšem není vše, co zelený čaj obsahuje.

Co přesně obsahuje zelený čaj?

  • Polyfenoly: katechiny, fenolové kyseliny, taniny, flavonoly
  • Xantiny: kofein a jemu podobné stimulanty (theobromin a theofylin)
  • Vitamíny: vitamín C a vitamíny ze skupiny B
  • Aminokyseliny: L-theanin
  • Esenciální oleje
  • Mikroelementy: hliník, fluor, mangan

Mezi nejaktivnější látky v zeleném čaji patří vedle specifických flavonolů a kofeinu zmiňované katechiny. Mezi ně patří zejména epikatechin, epikatechin-galát a epigalokatechin-galát. Posledně jmenovaný je nejsilnější a z velké části zodpovědný za antioxidační, protizánětlivou a anti-karcinogenní aktivitu zeleného čaje.

Právě díky tomu, že neprojde fermentací, je na tyto katechiny zelený čaj mnohem bohatší než čaj černý. Podporují ochranu organismu před poškození volnými radikály, které pramení mimo jiné z ultrafialového záření, znečištění nebo radiačního záření. Napomáhají také ochraně buněk a DNA před oxidací. Volné radikály se podle vědců z University of Maryland podílí významnou měrou na stárnutí organismu stejně jako rozvoji zdravotních problémů, jako jsou onemocnění kardiovaskulární soustavy a onkologická onemocnění.

Polyfenoly neutralizují tyto vysoce reaktivní částice, a díky tomu pravděpodobně působí preventivně proti poškození, která volné radikály způsobují.

Vyzkoušejte doplněk stravy pro zachování tělesného i duševního mládí s obsahem zeleného čaje YOUNG 4 EVER by Brandeis Clinic!

YOUNG 4 EVER by Brandeis Clinic (Expirace 30. 6. 2019) YOUNG 4 EVER by Brandeis Clinic (Expirace 30. 6. 2019) Obsahuje 9 látek s antioxidačním účinkem, které přispívají k zpomalení stárnutí buněk, tkání i celého organismu. (Expirace 30. 6. 2019)

Ochrana srdečního svalu a kardiovaskulární soustavy

Mnoho studií potvrdilo pozitivní vliv katechinů na srdce. Působí proti kornatění tepen a hromadění arteriálního plaku, tedy procesům, které mohou v důsledku vést až k srdečnímu selhání a infarktu. Katechiny napomáhají ochraně srdce mnoha způsoby včetně snižování krevního tlaku a vyrovnávání hladin cholesterolu.

To, co je dobré pro srdce, bývá obvykle dobré i pro mozek a ani zelený čaj není výjimkou. Pro své správné fungování totiž potřebuje zdravé cévy, aby jej zásobovaly krví, kyslíkem a živinami. Ve Švýcarsku provedený výzkum naznačuje, že lidé konzumující pravidelně zelený čaj mají vyšší aktivitu pracovní paměti v mozku (ta část paměti, která nám umožňuje udržet „ v hlavě“ po velmi krátkou dobu určitou informaci). Průzkumy také naznačují, že zelený čaj zamezuje vzniku depozic, které se vztahují k rozvoji Alzheimerovy nemoci.

Diabetes i rakovina

Zelený čaj také napomáhá udržet stabilní hladinu krevního cukru u osob postižených cukrovkou. Protože katechiny snižují cholesterol a krevní tlak, napomáhá chránit před negativním vlivem stravy založené na vysokém obsahu živočišných tuků.

V současnosti se vědci a lékaři zabývají možným vlivem zeleného čaje na rakovinu a onkologická onemocnění. O zeleném čaji již víme, že podporuje zdravé buňky ve všech fázích jejich růstu. Existují ovšem náznaky, že zelený čaj napomáhá taktéž ničení rakovinných buněk. To je nicméně třeba ověřit.

Šálek čaje nebo spíš doplněk stravy?

Dělat si zelený čaj skutečným zaléváním jeho listů je sice efektní obřad, nicméně co se týče konzumace aktivních látek z tohoto čaje, jejich množství ovlivňuje řada faktorů, mimo jiné teplota vody, čas louhování, množství čajových lístků i to, o jaký čaj se vlastně jedná. Jednoduše řečeno, při klasickém louhování nikdy nemáte jistotu, že ze zeleného čaje skutečně získáváte to, co chcete.

Mnoho lidí navíc zelený čaj obohacuje o citronovou šťávu nebo mléko a vědci si dosud nejsou jistí, zda to, co se do čaje přidá, nakonec neovlivňuje nějak složení jeho aktivních látek, stejně jako schopnost organismu je vstřebat.

Naopak doplňky stravy s obsahem zeleného čaje obvykle obsahují koncentrované extrakty polyfenolů a katechinů. Čajové lístky se většinou rozmělní na prášek a vystaví organickým rozpouštědlům, které polyfenoly z listů izolují. Ve srovnání s horkou vodou jsou čajové polyfenoly lépe rozpustné v organických rozpouštědlech – často se jedná o kombinaci etanolu a vody. Extrakt se navíc běžně pročišťuje od neesenciálních a potenciálně škodlivých látek jako je hliník a těžké kovy. 

Konec článku