Vitamínu B12 v potravinách není vždy dostatek. Bez něj ale budete bez energie

Vitamínu B12 v potravinách není vždy dostatek. Bez něj ale budete bez energie
Rubrika: Zdravý život 04.09.2017
tisk

Podle statistik trpí nedostatkem vitamínu B12 každý čtvrtý člověk. S přihlédnutím k tomu, nakolik je tento vitamín důležitý, je to alarmující. Jaké jsou projevy nedostatku vitamínu B12 a jeho funkce v organismu? A jak vitamín B12 získat?

Tak jako všechny vitamíny je i vitamín B12 organickou látkou vytvořenou na bázi uhlíků, na rozdíl od minerálů, které jsou anorganické, a je klíčový pro správné metabolické fungování organismu a jeho zdraví. 

Je-li v organismu vitamínu B12 nedostatek, nemůže mozek ani nervová soustava správně fungovat, objevovat se může chronická únava. Ale vitamín B12 toho má v těle „na starost“ mnohem více než jen správnou produkci a distribuce energie.

1. Únava a bez energie

Vitamín B12 hraje klíčovou roli v produkci energie v organismu. Díky němu jsou tělesné buňky „nakrmené“ a zdravé. Bez kobalaminu, jak se vitamín B12 také označuje, buňky hladoví a výsledkem je únava, vyčerpání. „Bé dvanáctka“ do buněk uvolňuje energii a organismu tak poskytuje energetickou rovnováhu potřebnou pro fyzické i mentální výkony.

Vitamín B12 je také klíčový pro produkci červených krvinek. Jejich nedostatek pak vede k anémii a ještě větší únavě.

Dávku vitamínu B12 vám dodá doplněk stravy proti únavě LIFE ENERGY by Brandeis Clinic, který vedle toho obsahuje komplex rostlinných výtažků a nejdůležitějších vitamínů a dodá vám energii a elán.

LIFE ENERGY by Brandeis Clinic (Expirace: 31.12. 2018) LIFE ENERGY by Brandeis Clinic (Expirace: 31.12. 2018) Koncentrovaný komplex 6 rostlinných extraktů a 8 vitamínů, pomáhá odstranit únavu a zvýšit jak psychickou, tak tělesnou vitalitu. Bez cukru a umělých sladidel.

2. Chrání srdce

Srdce a celá kardiovaskulární soustava potřebuje pro své správné fungování a zdraví vitamín B12. Jednou z jeho funkcí je mimo jiné odstranění škodlivé bílkoviny homocysteinu z krve. Pokud se homocystein volně pohybuje v krevním řečišti, poškozuje tepny, což může vést k zánětům a srdečně-cévním onemocněním.

3. Silné kosti

Studie naznačují, že nízká hladina vitamínu B12 je rizikovým faktorem pro rozvoj osteoporózy u mužů i žen. Na vině jsou pravděpodobně také s tím související vyšší hladiny homocysteinu. To, zda lze dostatečný příjem vitamín B12 považovat za skutečnou prevenci tohoto degenerativního onemocnění kostí, tvrdit s určitostí zatím nelze, nicméně výsledky studií nastiňují poměrně jasný příčinný vztah mezi nedostatkem vitamínu B12, přítomností většího množství homocysteinu a řídnutím kostí.

4. Brání před poškozením nervů

Vedení nervů mají na svém povrchu ochrannou vrstvu, která je chrání před poškozením toxiny a volnými radikály, které se vyskytují v krvi. Bez této ochranné myelinové pochvy jsou nervy obnažené a náchylnější k poškozením. Takto poškozené či dokonce odumřelé nervové dráhy nemohou správně přenášet nervové signály z mozku a do něj. Vznikat tak mohou problémy a onemocnění nervové soustavy. Vitamín B12 stimuluje vlastní obnovu myelinových vrstev, čímž chrání nervové cesty. Navíc urychluje přenos nervových vzruchů.

"Bé dvanáctku" získáte z doplňku stravy VIT-A-MIN by Brandeis Clinic, který obsahuje 16 nejdůležitějších vitamínů a minerálů, které organismus potřebuje pro své správné fungování.

VIT-A-MIN by Brandeis Clinic (expirace 15. 3. 2019) VIT-A-MIN by Brandeis Clinic (expirace 15. 3. 2019) Obsahuje komplex 16 vitamínů, minerálů, které podpoří správné fungování celého organismu a vaše zdraví pro vyvážený energetický metabolismus. Expirace 15. 3. 2019

5. Pro lepší náladu

Naši náladu ovlivňuje v mozku neurotransmiter serotonin. Není-li nicméně v organismu dostatek vitamínu B12, objevit se může špatná nálada a deprese. Tento vitamín se totiž podílí na syntéze serotoninu.

6. Bystrý mozek

Tak jako napomáhá chránit vitamín B12 nervové buňky, díky podpoře myelinové pochvy chrání i buňky mozkové. Zajímavá jsou zjištění, že pacienti postižení Alzheimerovou chorobou mívají vitamínu B12 výrazně nižší hladinu než zdravá populace, a dochází u nich k poškození myelinových ochranných vrstev nervových buněk. Při doplnění nízkých hladin u starších pacientů je proto možné, že jejich demence může být zvratitelná.

7. Pro omlazení

Ke stárnutí organismu dochází při opotřebení tělesných buněk. Ty stárnou rychlejším tempem za podmínek, že se jejich DNA nereplikuje správně. To znamená, že organismus nemůže produkovat nové buňky. Replikaci DNA může ovlivňovat mnoho faktorů, jako je přítomnost volných radikálů a toxinů v krvi, hladina vysokého krevního cukru, stejně jako vysoký obsah omega-6 mastných kyselin ve stravě. Vitamín B12 podporuje zdraví a optimální replikaci DNA, čímž napomáhá udržet buňky zdravé a funkční. Bez adekvátní replikace DNA dochází ke stárnutí buněk a celého organismu.

Vitamíny B12: projevy nedostatku

Mezi hlavní projevy nedostatku patří celkové oslabení organismu, necitlivost a brnění končetin, únava, nevolnosti, otoky a podráždění úst a jazyka a obecně podrážděnost. Rozvinout se může i anémie. Prevencí jejího vzniku nicméně může být vyšší příjem kyseliny listové. Jedná se o perniciózní anémii, autoimunitní onemocnění, při němž dochází k destrukci parietálních buněk v žaludku, které jsou zodpovědné za uvolňování tzv. vnitřního faktoru. Jeho nedostatek má za následek neschopnost vstřebávat vitamín B12 ze střevního traktu, což způsobuje ještě významnější nedostatek tohoto vitamínu. Rozvinout se může i megaloblastická anémie čili zhoršená syntéza DNA.

Objevit se mohou i deprese a poruchy paměti. K nejvážnějším symptomům patří zhoršené fungování mozku způsobené vlivem vitamínu B12 na nervové buňky. Ještě vážnější je pak demence připomínající Alzheimerovu chorobu. Demence způsobena deficiencí vitamínu B12 je nicméně zcela vratná. Tak, jak působí kyselina listová preventivně proti anémii, bohužel nepůsobí v případě demence.

Vitamín B12 v potravinách

Vitamín B12 je syntetizován bakteriemi a z toho důvodu se nachází zejména v produktech živočišného původu, jako jsou mléčné produkty, vejce, maso a ryby. Nachází se i v produktech rostlinného původu, primárně v mořských a sladkovodních řasách. Tato forma vitamínu B12 nicméně není využitelná pro člověka, který ji špatně tráví a nevstřebává.

Pokud nekomzumujete pravidelně živočišné produkty, je třeba se na dostatečný příjem vitamínu B12 zaměřit. Jeho nedostatek nebývá zdaleka problematický jen u vegetariánů a veganů. V případě, že máte podezření na nedostatek tohoto důležitého vitamínu, zeptejte se svého lékaře na krevní testy, které jeho hladinu prokáží. Nebo si pořiďte doplněk stravy s jeho obsahem, který vám dostatečnou dávku dodá.

Konec článku