Nejčastější mýty o opalování vyvráceny!

Nejčastější mýty o opalování vyvráceny!
Rubrika: Zdravý život 24.04.2017
tisk

Opalovací sezóna se blíží, měli byste proto zrevidovat své znalosti ohledně slunečního záření a ochranou před ním!

Mýtus: Opalování v soláriu nezpůsobuje melanom

Ačkoliv se „solárkový“ byznys snaží tvrdit opak, faktem je, že nejen opalování na sluníčku, ale v soláriu zvyšuje riziko rozvoje melanomu a rakoviny kůže. Dalším významným faktorem je nicméně dědičnost. Pokud tedy máte v rodině někoho, kdo rakovinou kůže trpěl, soláriím se vyhýbejte obloukem.

Na vině je ultrafialové záření, které produkují světelné trubice v soláriu (nebo slunce). Podle některých studií navyšuje riziko rozvoje některé z forem melanomu slunění v soláriu před 35. rokem života až o 75%! Větší náchylnost k tomuto onemocnění mají lidé se světlou kůží, kteří se špatně opalují nebo jim rychle naskáčou pihy. Riziko zvyšuje také to, kolikrát jste se jako dítě spálili na sluníčku, až vám vyskákaly puchýře.

Mýtus: Když je zataženo a chladno, nemůžete se spálit

Spálení od sluníčka způsobuje ultrafialové záření, na které nemá vliv teplota žádný vliv. V chladnější a větrné letní dny má UV záření stejnou intenzitu jako ve dny teplé.

Dokonce, i když je zataženo, můžete se spálit. Záření totiž dokáže mraky prostoupit a kvůli odrazu od některých vrstev mraků může být dokonce ještě intenzivnější. Nenechte se proto zmást teplotou ani mráčky!

Každý den byste proto svoji pleť měli před slunečním zářením chránit. Skvělá volba je třeba denní krém proti vráskám Advanced Day Total Protect.

Mýtus: Když váš make-up obsahuje SPF, už nemusíte používat opalovací krém

Kdepak, pokud se chystáte strávit den na ostrém slunci, make-up se zabudovaným SPF vám stačit na ochranu nebude. Tyto produkty jsou fajn, pokud se chystáte třeba do práce. Po dobu krátké cesty tam a zpět vás ochrání, pokud se ale plánujete slunit, určitě sáhněte i po klasickém opalovacím krému, jehož aplikaci pravidelně opakujte!

Je také třeba dát si pozor na to, zda je ochrana v těchto kosmetických produktech širokospektrální, tedy zda chrání před UVA i UVB paprsky. Kosmetické produkty jako make-up či pudr totiž většinou obsahují jen SPF, který chrání pouze před UVB paprsky. Celkově vzato, jakákoliv přidaná ochrana navíc je pro mladistvý vzhled a zdraví pleti fajn, nicméně na kosmetické produkty nespoléhejte, pokud se chystáte na celý den k vodě nebo k moři. 

Pokud vás trápí nadměrná pigmentace a barevné nerovnosti pleti, vyzkoušejte Dermaheal CC krém, který vedle toho, že pleť barevně sjednotí, navíc chrání také před UVB zářením!

Dermaheal CC krém pro kompletní korekci - Odstín Natural Beige Dermaheal CC krém pro kompletní korekci - Odstín Natural Beige Zredukujte všechny nedostatky pokožky s tímto multifunkčním krémem určeným pro kompletní korekci. Dermaheal CC krém hydratuje, rozjasňuje, zklidňuje a zároveň chrání před sluníčkem. A všechno to umí výborně! Odstín Natural Beige (přirozeně béžová) je vhodný pro světlejší typy pokožky.

Mýtus: Návštěva solárka je ideální způsob, jak připravit kůži na léto

Pokud zastáváte názor, že je lepší se před nástupem léta trošku „předopálit“ v solárku, musíme vás vyvést z omylu. Solária bohužel nelze ani v nejmenším považovat za bezpečný způsob opalování.

Trubice v nich totiž vyzařují UV paprsky až třikrát silnější než polední slunce. Pleť proto mohou poškodit ještě mnohem rychleji než slunce. Naopak, některé průzkumy naznačují, že pravidelné návštěvy solária zvyšují riziko rozvoje melanomu. Žádná skutečně bezpečná možnost slunění zkrátka neexistuje, ať už je jedná o slunce nebo solárium.

Jak se tedy ke své pleti na začátku léta "chovat"? Předně ji chraňte přípravky s dostatečně vysokou ochranou, jako je například Dermaheal SPF 50!

Mýtus: Na sluníčko je třeba chodit bez ochrany, protože jeho paprsky potřebujeme ke tvorbě vitamínu D

Nikdo nemíní rozporovat, že sluneční záření je pro organismus důležité kvůli tomu, že stimuluje produkci vitamínu D. Jeho dostatečné množství má vliv na zdraví srdce, působí preventivně proti rakovině prsu a mezi jeho další benefity patří zdraví kostí.

Na druhou stranu ovšem z jeho příjmu nemusíte mít obavy, ani pokud jste zvyklí každodenně používat ochranný krém. Žádný produkt totiž neblokuje celých 100% ultrafialových paprsků. Vedle toho hladinu tohoto důležitého vitamínu navýšíte konzumací tresky, lososa, ústřic, sardinek, kaviáru nebo sádla, slaniny a vajec. Nebo můžete sáhnout po doplňku stravy s jeho obsahem!

Jak dlouho potřebujete strávit na slunci, abyste měli dostatek vitamínu D? To záleží na vašem fototypu.

  • Typ I, pro který je typická světlá kůže a hodně pih a složité opalování, a naopak časté spálení na sluníčku, potřebuje na slunci strávit 10 až 15 minut.
  • Typ II, jehož pleť je o něco tmavší než u Typu I, nicméně jsou pro něj typické také pihy a horší opalování, potřebuje na slunci strávit 15 až 20 minut.
  • Typ III s typickou světle hnědou kůží bez pih, který se občas spálí a pozvolně opaluje, potřebuje na slunci strávit 20 až 30 minut.
  • Typ IV se světle hnědou až olivovou kůži, který se dobře opaluje, potřebuje na slunci strávit 30 až 40 minut.

Mýtus: „Opalovací“ nástřiky ztmaví naši pleť, a my díky tomu budeme chráněni před sluncem

Jakkoliv díky těmto procedurám získáme bronzový odstín, vlastní ochraně kůže před UV zářením to moc nepomůže. Je třeba i nadále používat širokospektrální ochranné kosmetické produkty.

Některé samoopalovací přípravky v sobě mají zabudovanou SPF ochranu, nicméně ta působí stejně jako opalovací krém. Po nanesení je pro adekvátní ochranu třeba aplikaci opakovat. To už pro váš vzhled ovšem bude lepší pokračovat s běžným opalovacím krémem.

Mýtus: Přes sklo „to“ neopaluje a nespaluje

Mnoho lidí tvrdí, že přes sklo se nedá opálit a ani spálit. Jenže to není pravda! Sklo sice omezuje prostup UV paprsků, nicméně jej kompletně neblokuje. I proto se můžete i přes sklo spálit, zejména strávíte-li na slunci dlouhou dobu. 

Konec článku