Metabolický syndrom aneb všichni plíživě tloustneme. Proč je to špatně?

Metabolický syndrom aneb všichni plíživě tloustneme. Proč je to špatně?
Rubrika: Zdravý život 12.11.2018
tisk

Víte, co je to metabolický syndrom? Pokud jste se s tímto termínem dosud nesetkali, pak vězte, že se jedná v současnosti o nejběžnější civilizační onemocnění, jež v sobě propojuje několik lékařských diagnóz.

Metabolický syndrom můžeme dokonce nazvat tichou epidemií, která se pomalu vkrádá do našich každodenních životů. Podle veřejně dostupných informací Světové zdravotnické organizace (WHO) má v České republice nadváhu 57 % žen a 71 % mužů, a z těchto čísel je dokonce přes 23 % mužů a stejného procenta žen obézních.

Česko tloustne

Podle Českého institutu metabolického syndromu (ČIMS) pak přímo metabolickým syndromem trpí 32 % mužů a 24 % žen ve věku mezi 24 až 65 lety, přičemž ve vyšší věkové kategorii je výskyt ještě častější. Tato informace navíc pochází z roku 2003, a vzhledem k rostoucímu procentu nadváhy v České republice lze bohužel předpokládat, že vzestupnou tendenci bude mít i výskyt metabolického syndromu.

Základem tohoto onemocnění je obezita a nedostatek pohybu, právě tyto dva faktory jsou totiž zodpovědné za vyšší náchylnost k řadě závažných zdravotních komplikací. Co to ale vlastně metabolický syndrom je? Podle ČIMS se jedná se o soubor rizikových faktorů, které se často vyskytují společně a které vedou předčasně k rozvoji aterosklerózy a diabetu 2. typu. 

Pro metabolický syndrom je typické, trpí-li pacient nejméně třemi z těchto zdravotních komplikací:

  • Abdominální obezita, kdy u žen přesahuje obvod pasu 88 cm a u mužů je větší než 102 cm
  • Hladina triglyceridů v hodnotě 1,8 mmol/l
  • Hodnota „hodného“ HDL cholesterolu nižší než 1 mmol/l u mužů, respektive 1,3 mmol/l u žen
  • Krevní tlak vyšší než 130 na 85
  • Hodnota krevního cukru na lačno 5,6 mmol/l

To, že tyto zdravotní komplikace spolu v organismu koexistují, vede ke zvýšenému riziku kardiovaskulárních onemocnění, jako je infarkt či mrtvice nebo k rozvoji diabetu. A čím více se jich vyskytuje zároveň, tím více riziko roste. Právě proto je tak důležité znát svůj krevní tlak, hladinu cholesterolu, triglyceridů i krevního cukru.

Na vině je nadváha a lenost

Jedním z klíčových znaků je zmiňovaná nadváha. I když totiž může být jen mírná ( těch pár zimních kilo v podobě pneumatiky na bříšku), jsou-li zvýšené některé z dalších hodnot, i vás se začínají týkat rizika spojená s metabolickým syndromem.

Řada osob postižených tímto syndromem zároveň trpí inzulinovou rezistencí. To znamená, že jejich tělo nedokáže správně využívat klíčový hormon inzulin, který v krvi reguluje hladinu cukru.

Ale kde se bere?

Na vině je především strava, tzv. typická západní strava s nadbytkem cukrů, nezdravých tuků, navíc vysoce kalorická. Když k tomu přidáte nedostatek pohybu a přirozenou lidskou lenost, vychází vám koktejl vedoucí k rozvoji metabolickému syndromu. Vliv má také hospodaření organismu s inzulinem. Lidé s nadváhou mají v průběhu času tendence k rozvoji zmiňované inzulinové rezistence.

Dochází při ní k paradoxnímu stavu. Cukr běžně tělesné buňky využívají pro produkci energie, a je na zodpovědnosti inzulinu cukr za účelem tvorby energie do buněk dodávat. Pokud se však objeví rezistence či snížená citlivost na tento hormon, cukry se do buněk nedostávají v adekvátním množství, což má za následek jejich vyšší koncentraci v krvi. Následně roste produkce inzulinu, čímž vzniká začarovaný kruh vedoucí mnohdy až k rozvoji diabetu.

Co si s metabolickým syndromem počít?

Tak jako je jeho původce nezdravý životní styl a nedostatek pohybu, jeho výskyt lze zvrátit právě změnou životního stylu.

Jako první se zaměřte na úpravu stravy. Dominovat by měla zelenina, společně s komplexními sacharidy a celozrnnými produkty, ovocem a omezeným množstvím kvalitních mléčných výrobků. Dopřávat byste si měli pravidelně také mořské ryby a omezit konzumaci především velkého množství tučného červeného masa. Jako nejlepší prevence metabolického syndromu se tak jeví tzv. středomořská strava.

Přečtěte si o jejích benefitech:

Užívejte si celoroční léto se středomořskou dietou. A jako bonus zhubnete! Užívejte si celoroční léto se středomořskou dietou. A jako bonus zhubnete! Středomořská dieta není vlastně tak úplně restriktivní dieta, ale spíše způsob zdravého stravování, které vám připomene dlouhé večery strávené na dovolené ve Španělsku, Řecku či v Itálii. Kromě toho, že vám bude chutnat, bude mít i pozitivní vliv na vaše zdraví.

Strava je ale jen jedna strana, neméně důležitý je i aktivní životní styl, který podpoří hubnutí, především v oblasti břicha, kde se ukládá tolik nebezpečný viscelární tuk. Dopřejte si pravidelné aerobní cvičení, tedy takové, při němž zvládáte bez problémů komunikovat. Volte cvičení, které vás bude bavit a nebude příliš zatěžovat vaše klouby. Co takhle zkombinovat dlouhé procházky, jízdu na kole, plavání či jógu?

Cvičení je prospěšné

Pravidelné cvičení prokazatelně snižuje hypertenzi, zvyšuje citlivost na inzulin, a dokonce navyšuje hladinu HDL cholesterolu. Je proto skvělou prevencí kardiovaskulárních onemocnění.

Vyzkoušet můžete také doplňky stravy, které vám s hubnutím pomohou. Spolehněte se na přírodní extrakty jako je griffonia či kyselina chlorogenová. Kyselinu chlorogenovou najdete v zelené kávě, jejíž je hlavní účinnou látkou. Bude vám perfektním spojencem, pokud hodláte upravit stravu a začít s pravidelným cvičením. Snižuje totiž pocity hladu, a zároveň navyšuje „spalování“ tuků. Vaše cvičení tak díky ní bude mít ještě výraznější efekt!

Konec článku