Jak naložit s bolestí kloubů

Jak naložit s bolestí kloubů
Rubrika: Zdravý život 30.11.1999
tisk

Bolest kloubů už dnes není jenom problémem profesionálních sportovců a starých lidí. Často totiž bolest kloubů postihuje i mladé lidi a lidi ve středním věku, kteří rozhodně profesionálně po fotbalovém hřišti či na tenisovém kurtu neběhali.

Co tedy s bolestí kloubů dělat, když už vás bolí, jak jí předcházet, když váš ještě nic nebolí a může mít nějaké větší následky? To všechno se dozvíte, pokud si přečtete náš článek.

K bolestem kloubů dochází, protože si narušujeme chrupavku, které okolo nich je. To se děje pokud nadměrně sportujeme či jinak namáháme naše tělo. Biologicky potom k narušení kloubů dochází díky špatné práci bílých krvinek. Ty se totiž nahromadí v tkáni a narušují chrupavku.
 
Důvodů pro poškození kloubů a jejich následnou bolest je ale několik. Za prvé se jedná o genetickou záležitost. Ale pokud ve vaší rodině někdo bolestí kloubů trpěl, není pravidlo, že vy budete trpět také. Jenom k tomu máte předpoklady, které se nemusí vůbec vyplnit.
 
Další možnou příčinou vzniku bolesti kloubů je prostředí. Co si pod tím představit? Mám na mysli to, že záleží na tom, v jakém prostředí se pohybujete. Ve vašem okolí se totiž může vyskytovat nějaká bakterie nebo plíseň, o které ani nevíte, ale ona může vaše tělo a vás organismus poškozovat. Této příčině se dá těžko zabránit, ale je třeba jí v případě bolesti kloubů vzít v potaz.
 
Dalším faktorem, kvůli kterému nás bolí klouby, je naše obezita. Klouby jsou pak velmi namáhané, protože musejí nést mnohem větší váhu než na jako jsou primárně stavěné. Proto je třeba dodržovat, už preventivně, zdravý životní styl. To znamená, vyvarovat se nezdravýma tučným potravinám a naopak jíst hodně zeleniny, ovoce a luštěnin. Vyhýbejte se i pivu a jinému alkoholu, který k vaší obezitě také přispívá. Důležité je i dodržovat pravidelný pohyb. Ten totiž nejenom napomáhá zabránit obezitě, aby vás dostihla, ale také, ovšem pouze v omezeném množství, napomáhá zabránit bolestem.
Naštěstí už dnes existuje spousta přípravků, kterými proti bolesti kloubů bojujete. Ty vám v podstatě uměle doplní chrupavku a vám se bolest minimálně omezí, když už úplně nepřestane.
 
Pokud máte předpoklady k tomu, aby vás tento nepříjemný problém postihl, dá se mu různými medikamenty a cvičeními i předcházet. Jak, to vám nejlépe poradí lékař nebo terapeut, který se tímto problémem zabývá. Jako prevence často stačí i trvalý přísun těch pravých vitamínů, mezi něž zařazujeme vitamín C a E nebo beta-karoten. K tomu je třeba přijímat dostatek antioxidantů, protože i oxidanty poškozují chrupavky, které následně tolik bolí.
 
Další doplněk stravy, který je pro vaše klouby důležitý, jsou omega-3 mastné kyseliny. Ty jsou obsaženy ve spoustě jídel, které každodenně konzumujeme. Naleznete je například v rybách a mořských plodech, v ovoci, z nějž nejlepší jsou bobule, tedy maliny či brusinky, nebo třeba česnek.
 
Hlavně ve středním věku prudce klesá tloušťka chrupavky. V prvním stádiu se to velmi těžko pozoruje, a když už se na to přijde, může být pozdě. Je proto třeba
pozorovat i nepatrné příznaky. Mezi nimi je například otok daného kloubu, který do druhého dne zmizí. Nicméně už se vám jednou utvořil a je proto třeba dát si na to pozor. Může vám například dělat problémy chůze. Není to nijak rapidní, ale pokud pociťujete například tlak nebo jemnou bolest, pozor na to.
 
Bolesti klubů je ze všech těchto důvodů nutné sledovat velice pečlivě, protože následky mohou být opravdu hrozivé a pro váš život až katastrofální. Dovedete si vůbec představit, že jednou také může přijít den, kdy nevyjdete pět schodů kvůli bolestem v kolenou a podobně?
Konec článku