Hořčík je důležitý pro zdraví srdce i celého organismu. Zkontrolujte si, zda ho nemáte nedostatek

Hořčík je důležitý pro zdraví srdce i celého organismu. Zkontrolujte si, zda ho nemáte nedostatek
Rubrika: Zdravý život 20.02.2017
tisk

Zvážíme-li, jaké důležité role hraje hořčík v lidském organismu, a navíc také fakt, že jeho nedostatek je jedním z nejběžnějších mezi nedostatky živin v populaci, nabízí se myšlenka, zda by nebylo vhodné pravidelně užívat doplněk stravy s jeho obsahem a také konzumovat potraviny, které jsou na hořčík přirozeně bohaté. Přečtěte si, proč je dostatečná hladina hořčíku pro organismus klíčová.

U mnoha lidí má navíc nedostatek hořčíku viditelné negativní symptomy včetně bolestí a křečí svalů, zhoršeného trávení, nervozity a problémů se spánkem. I přesto je ale často přehlížen a málokdy testován.

Hořčík možná sice není tím minerálem, jehož je v organismu nejvíce z pohledu množství, ale je to rozhodně jeden z hlavních minerálů, které ovlivňují naše celkové zdraví. Účastní se více než 300 biochemických funkcí v organismu, mimo jiné reguluje rytmus srdečního tepu a napomáhá aktivitě neurotransmiterů.

Mezi hlavní znaky nedostatku hořčíku patří:

  • Hypertenze a onemocnění kardiovaskulární soustavy
  • Poškození jater a ledvin
  • Peroxynitritová poškození, který mohou vést až k migrénám, roztroušené skleróze, glaukomu či Alzheimerově chorobě
  • Nedostatek dalších živin včetně vitamínu K, vitamínu B1, vápníku a draslíku
  • Syndrom neklidných nohou
  • Zhoršení symptomů premenstruačního syndromu (PMS)
  • Výkyvy nálad a behaviorální poruchy
  • Osteoporóza
  • Nespavost a problémy se spánkem
  • Opakující se bakteriální či houbové infekce v důsledku snížení aktivit imunitního systému
  • Problémy v dutině ústní
  • Svalová slabost a křeče
  • Impotence

Proč je nedostatek hořčíku v populaci tak běžný?

Roli hraje několik faktorů, zejména vyčerpání půdy, které snižuje množství hořčíku v zemědělských plodinách, poruchy trávení vedoucí ke špatnému vstřebávání hořčíku i dalších živin ze střev, časté užívání antibiotik a dalších léků, která mohou vést k poškození trávicího traktu a zhoršené absorpci živin i jejich využití.

Kromě toho se tělesné zásoby hořčíku každodenně ztenčují v důsledku běžných procesů, jako jsou pohyby svalů, srdeční tep či produkce hormonů. Ačkoliv hořčíku organismus potřebuje relativně málo v porovnání s dalšími živinami, je třeba jeho zásoby pravidelně doplňovat, a to jak prostřednictvím stravy, tak doplňků stravy s jeho obsahem.

Primárně hladinu hořčíku v těle řídí ledviny, které jej také vylučují každý den prostřednictvím urinárního traktu. Ačkoliv nepatří k nejhojnějším elektrolytům v těle, je klíčový pro metabolismus, fungování enzymů, produkci energii a vyrovnávání hladiny oxidu dusného v organismu.

Hlavní zdravotní benefity dostatečné hladiny hořčíku:

Napomáhá zvýšit energii

Hořčík se využívá, aby v organismu napomohl „vytvořit“ energii tím, že aktivuje adenozin trifosfát (ATP). Bez dostatku organismus tedy nemá tolik energie, kolik potřebuje, a snáze podléhá únavě.

Nedostatečný příjem hořčíku také znamená, že se rychleji unavíme a máme vyšší spotřebu kyslíku během fyzické aktivity. 

Podporuje duševní pohodu a „klidní nervy“

Hořčík je nezbytný pro fungování inhibičního neurotransmiteru GABA, který produkuje „hormony štěstí“ jako je serotonin. Jisté hormony regulované hořčíkem jsou klíčové pro zklidnění mozku a vyvolání pocitu pohody a uvolnění. Právě proto bývá nedostatek hořčíku spojován s nespavostí a nekvalitním spánkem.

Téměř 30% doporučené denní dávky hoříčku získáte z doplňku stravy pro zpomalení stárnutí organismu YOUNG 4 EVER by Brandeis Clinic!

YOUNG 4 EVER by Brandeis Clinic (Expirace 30. 6. 2019) YOUNG 4 EVER by Brandeis Clinic (Expirace 30. 6. 2019) Obsahuje 9 látek s antioxidačním účinkem, které přispívají k zpomalení stárnutí buněk, tkání i celého organismu. (Expirace 30. 6. 2019)

Uleví od nespavosti a pomůže vám lépe a kvalitněji usnout

Doplňky stravy s obsahem hořčíku mohou napomoci zklidnit mysl „roztočenou na plné obrátky“, a usnadní tak usnutí. Naše biologické hodiny mění svůj ráz, zejména v důsledku přirozeného procesu stárnutí. Je to dáno jak sníženou konzumací živin, tak jejich sníženou absorpcí. Nespavost tak tedy ohrožuje takřka každého!

Zlepšuje trávení a ulevuje od zácpy

Horčík napomáhá uvolnění svalů v trávicím traktu včetně střevní stěny, která řídí vyměšování. Jelikož hořčík napomáhá neutralizovat žaludeční kyseliny a usnadňuje pohyb stolice trávicím traktem, užívání doplňků stravy s jeho obsahem je přirozenou cestou, jak si ulevit od zácpy.

Nečekejte ale, že hořčík bude působit jako projímadlo. Jeho správné dávkování by rozhodně nemělo způsobit nezadržitelnou potřebu či průjem, ale mělo by zpravidelnit vaše návštěvy toalety.

Více než 180% doporučené denní dávky hořčíku vám dodá doplněk stravy proti překyselení organismu ANTI-ACID by Brandeis Clinic!

Akce: ANTI-ACID by Brandeis Clinic (Expirace 02 / 2020) Akce: ANTI-ACID by Brandeis Clinic (Expirace 02 / 2020) Překyselení organismu je v naší populaci častým jevem a je považováno za klíčový faktor vzniku mnoha zdravotních obtíží. Doplněk stravy ANTI-ACID by Brandeis Clinic napomáhá zvyšovat zásoby zásaditých látek a vyvažovat tak zásaditokyselou rovnováhu v organismu.

Ulevuje v případě bolesti svalů a svalových křečí

Hořčík hraje důležitou roli v neuromuskulárních signálech a svalových kontrakcích. Nemá-li jej organismus dostatek, mohou v důsledku toho upadnout svaly do křečí. Hořčík naopak podporuje uvolnění svalů a jejich kontrakce, dopomůže vám tedy k bezbolestnému pohybu.

Vedle toho vyrovnává hořčík hladinu vápníku v těle. Je to velmi důležité, protože vysoké dávky vápníku mohou způsobovat problémy spojené s řízením pohybu svalů, včetně svalu srdečního.

Ovlivňuje hladinu vápníku, draslíku a sodíku

V součinnosti s dalšími elektrolyty reguluje hořčík mnoho biochemických reakcí v organismu. Hraje roli mimo jiné v aktivním transportu vápnitých a draselných iontů skrze buněčné membrány. Proto je hořčík nezbytný pro vedení nervových vzruchů, svalových stahů a normální srdeční rytmus.

Společně s vápníkem se také podílí na strukturálním rozvoji kostí a je potřebný také pro syntézu DNA, RNA a antioxidantu glutathionu.

Důležitý pro zdravé srdce

Hořčík je velmi důležitý pro zdraví kardiovaskulární soustavy. Jeho nejvyšší množství v těle se nachází právě v srdci, zejména v jeho levé srdeční komoře.

S vápníkem společně podporují optimální krevní tlak a působí proti hypertenzi. V případě, že by v organismu kvůli nedostatku hořčíku a dalších minerálů jako je vápník vznikaly svalové křeče, může dojít dokonce k srdečnímu infarktu.

Působí proti migrénám

Protože je hořčík zapojen do fungování neurotransmiterů a cirkulace krve, může napomoci snížit bolest hlavy typickou pro migrény tím, že v jeho důsledku dojde k uvolnění hormonů ulevujících od bolesti a redukcí  vazokonstrikce a zúžení krevních cév, které zvyšují krevní tlak. 

Napomáhá prevenci osteoporózy

Hořčík je nezbytný pro správné formování kostí a ovlivňuje aktivitu osteoblastů a osteoklastů, které budují zdravou hustotu kostí.

Vliv má také na koncentraci vitamínu D v krvi, přičemž vitamín D je hlavním regulátorem kostní homeostázy. Vyšší příjem hořčíku pak koresponduje se zvýšenou hustotou kostního minerálu u mužů i žen. Zejména ženy mohou užívání doplňků stravy s hořčíkem působit preventivně proti osteoporóze a dokonce zvrátit její aktuální projevy.

Jaké jsou nejlepší přirozené zdroje hořčíku?

Nejvíce se tohoto cenného minerálu nachází v tzv. „tmavě zelené listnaté zelenině“ (například kapusta, špenát, ledový salát), avokádech, banánech, melounu, luštěninách, ořeších a semínkách. Jakmile obsahuje dané jídlo také dostatek vlákniny, obvykle je bohaté i na hořčík.

Jaká jsou jídla nejbohatší na hořčík?

1.       Špenát

2.       Mangold

3.       Černé fazole

4.       Mungo fazole

5.       Mandle

6.       Kešu ořechy

7.       Brambory

8.       Dýňová semínka

9.       Avokádo

10.   Banány

11.   Brokolice

12.   Růžičková kapusta 

Konec článku