Doplňky stravy pro sportovce aneb Kolagen nade vše

Doplňky stravy pro sportovce aneb Kolagen nade vše
Rubrika: Zdravý život 02.02.2018
tisk

Ať už cvičíte doma u DVDčka, chodíte do posilovny, milujete jógu nebo nedáte dopustit na běhání, měli byste svoji pozornost zaměřit na kolagen. Může vám totiž pomoci dosáhnout lepších výsledků a podpoří vaše zdraví a optimální regeneraci.

Tato bílkovina se přirozeně vyskytuje v těle, a je proto skvělým produktem pro regeneraci organismu po sportovním výkonu. Napomáhá budovat a regenerovat svaly, šachy, vazy a chrupavky, které dostávají při cvičení „zabrat“. Právě proto je jeho příjem pro sportovce tak důležitý.

Kolagen je klíčový pro strukturální oporu v těle. Tvoří na 90 % pojivových tkání, mezi něž patří právě klouby, vazy, šlachy a fascie (vazivové obaly svalů). Jeho vysoká biodostupnost a vysoký obsah aminokyselin z něj činí ideálního parťáka na doplnění energie a výživy po cvičení. Tělo jej rychle vstřebává a bryskně doplňuje bílkoviny rozložené během aktivity.

Kolagen na svaly

Kvůli oxidaci, zánětlivým reakcím a svalovým mikrotraumatům, nepatrným trhlinkám ve svalových vláknech, dochází během cvičení a po něm ke ztrátám bílkovin. Syntéza bílkovin se během cvičení snižuje, okamžitě po cvičení nicméně naroste. Pokud organismu po cvičení dodáte kolagen, nahradíte jeho úbytek.

Navýšíte růst svalů a obnovíte obsah bílkovin v nich. Protože obsahuje velké množství aminokyselin, je kolagen vhodný pro regeneraci svalů. Tím, že urychluje regeneraci pojivových tkání, snižuje zánětlivou odpověď organismu, což v důsledku vede k lepšímu výkonu i rychlejšímu zotavení z tréninku. 

Klíčem k regeneraci je kolagen

Jak si organismus poradí s hojením a obnovou namáhaných či traumatizovaných svalů? Vědci definovali dva mechanismy, a to souběžnou regeneraci svalových vláken a produkci jizevnaté tkáně na tkáni pojivové. Klíčem k těmto procesům je vznik kolagenu. V případě ruptury (natržení) svalu dochází k navýšení syntézy kolagenu, a to asi po dobu tří týdnů.

Nejdůležitějšími typy kolagenu jsou kolagen III. typu zodpovědný za flexibilitu vznikající jizevnaté tkáně a kolagen I. typu, jenž se formuje později a jehož přítomnost souvisí s posílením nových svalových vláken a pojivové tkáně.

Fyzický výkon podporuje kolagen vedle zlepšení regenerace svalů také tím, že organismu napomáhá rozkládat kreatin, který zlepšuje výkon při krátkých trénincích s vysokou intenzitou (tzv. HIIT). Tento typ cvičení je ideální pro hubnutí.

Kolagen na klouby 

Užíváním kolagenu můžete navíc posílit klouby a kloubní vazy, čímž kloubní aparát chráníte před poraněním. Kloubní vazy jsou ze 75 % tvořeny právě kolagenem. Při cvičení může dojít k tomu, že svaly narůstají rychleji než vazy, což může vést k bolestem i zraněním. Užíváním kolagenu podpoříte pružnost vazů, čímž umožníte jejich posílení srovnatelné s posílením svalů.

Kolagen najdete v doplňku stravy DIAMOND COLLAGEN + HA by Brandeis Clinic, který obsahuje také pro klouby důležitou kyselinu hyaluronovou a vitamín C nezbytný pro správnou syntézu kolagenu.

DIAMOND COLLAGEN + HA by Brandeis Clinic DIAMOND COLLAGEN + HA by Brandeis Clinic Chcete, aby byla vaše pleť vypnutá a bez vrásek? „Jděte“ na to tentokrát přes správnou výživu s přírodním výživovým doplňkem, který vaší pokožce dodá pořádnou dávku kolagenu, kyseliny hyaluronové a vitamínu C, a podpoří tak vaše snahy o omlazení. To ale není vše, blahodárně navíc působí jeho složky kyselina hyaluronová a kolagen na klouby.

Kolagen vedle toho ulevuje od bolesti spojené se zraněními, jak dokládá tato studie zaměřená na 147 aktivních sportovců, z nichž 97 po dobu 24 týdnů užívalo hydrolyzovaný kolagen. Ten má anabolický účinek na tkáň chrupavek, tedy stimuluje její růst.

Prospektivní, randomizovaná, dvojitě zaslepená, placebem kontrolovaná studie z let 2005 a 2006 se zaměřila na aktivní sportovce bez zjevných onemocnění kloubů, jako je artróza, jedince postihovala pouze pravidelná bolest kloubů spojená s jejich fyzickou aktivitou. Mezi zkoumané parametry patřila bolest kloubů, mobilita a zánět v kloubech.

Proti bolestem kloubů

Konkrétně se jednalo o bolest kloubů v klidu, přičemž tento parametr posuzoval lékař, a bolest kloubů při chůzi, při stání, v klidu, při nošení předmětů a při posilování, které posuzovali subjektivně účastníci studie. Při zkoumání posudků 63 účastníků s artralgií (bolestmi kloubů) vyšel najevo významný rozdíl mezi vnímání bolesti u skupiny, jež užívala hydrolyzovaný kolagen, a skupiny užívající placebo, ke statisticky významným rozdílům došlo také u šesti zkoumaných parametrů.

Závěry této studie tedy naznačují, že užívání hydrolyzovaného kolagenu vykazuje zlepšení bolestivosti kloubů a může podpořit zdraví kloubů a dokonce snižovat riziko poškození kloubů u vysoce rizikových skupiny obyvatel, jakými jsou aktivní sportovci.

Kolagen je kvalitním zdrojem bílkovin a esenciálních aminokyselin, je proto ideálním doplňkem stravy pro aktivní sportovce. Jak fungují kolagenové doplňky stravy? Přečtěte si to v článku:

Největší tajemství kolagenu odhaleno Největší tajemství kolagenu odhaleno Víme, proč vám konzumace doplňků stravy s jeho obsahem zaručí krásnou pleť, nehty a vlasy a zdravé klouby. A hlavní důvod určitě není ten, že skrze doplňky stravy přijmete kolagen ústně.

Konec článku