Dejte si pozor na řídnutí kostí, trpí jím téměř milion Čechů

Dejte si pozor na řídnutí kostí, trpí jím téměř milion Čechů
Rubrika: Zdravý život 01.03.2017
tisk

V České republice postihuje osteoporóza čili řídnutí kostí zhruba 7 až 8% populace. Jaká je nejvhodnější prevence tohoto onemocnění, které může mít za následek mimo jiné frekventované fraktury a zhoršenou kvalitu života?

Bohužel, osteoporóza je z velké části dána geneticky, věkem a pohlavím, existují nicméně i faktory jejího rozvoje, které můžete sami ovlivnit svým každodenním chováním.

Procvičujte své kosti

Stejně jako svaly i kosti posilují, když pravidelně cvičíte. Nejlepší jsou pro stav kostí cviky, kdy je zatěžujete. Pohybem působíte proti gravitační síle, a právě to nutí organismus produkovat novou kostní hmotu a zvyšovat její hustotu.

Jaká jsou nejlepší cvičení pro stav kostí?

  • Aerobik a aerobik ve vodě
  • Chůze do schodů
  • Tanec
  • Jogging
  • Tenis a další raketové sporty
  • Běh
  • Tai chi
  • Chůze a Power Walking
  • Jóga

A nezapomeňte na posilování

Posilování se řadí k nejlepší prevenci osteoporózy. Proč? Svaly jsou ke kostem ukotveny vazivovými šlachami. Během posilování pak ty působí silou na kosti, což je posiluje. Pevné a posílené svaly podporují také flexibilitu a snižují riziko pádu, který bývá příčinou číslo jedna zlomeniny kyčelního krčku.

Pokud si zrovna nechcete kupovat permanentku do fitka, posilování zvládnete i doma!

Zvedat můžete kromě klasických činek i těžké plechovky, láhve s vodou či pískem, nosit můžete zátěže na zápěstích a kotnících nebo třeba zvedat svoje děti. Invencím se meze nekladou. Kromě toho vám mohou být společníkem také odporové gumy, ale i cvičení s vlastní tělesnou váhou, jako jsou kliky či dřepy.

Zdravé kosti napomáhá budovat vápník

Nemá-li organismus dostatečnou hladinu vápníku, začíná jej pomalu „extrahovat“ z kostní hmoty, je proto důležité zajistit jeho dostatečnou hladinu, ideálně kombinací vyvážené stravy i užíváním doplňků stravy.

Ve stravě patří mezi hlavní zdroje netučné mléčné výrobky, tučné mořské ryby jako sardinky či losos konzumované včetně drobných kostiček a tmavě zelená zelenina jako kapusta a brokolice.

Dostatečné množství vápníku získáte také z doplňku stravy ANTI-ACID by Brandeis Clinic proti překyselení organismu.

ANTI-ACID by Brandeis Clinic ANTI-ACID by Brandeis Clinic Překyselení organismu je v naší populaci častým jevem a je považováno za klíčový faktor vzniku mnoha zdravotních obtíží. Doplněk stravy ANTI-ACID by Brandeis Clinic napomáhá zvyšovat zásoby zásaditých látek a vyvažovat tak zásaditokyselou rovnováhu v organismu.

Potřebujete také "déčko"

Vitamín D napomáhá organismu absorbovat a správně využít zkonzumovaný vápník. V potravinách se nevyskytuje příliš frekventovaně, najdete jej nicméně v tučných rybách jako jsou makrely, losos či tuňák, hovězích játrech, sýrech a vaječných žloutcích.

V kůži se vitamín D přirozeně utváří po osvícení slunečním zářením. Jak dlouho potřebujete na sluníčku strávit, aby se vitamín D začal produkovat? To záleží na věku, na vašem fototypu, ale i tom, kde se zrovna nacházíte. Spočítejte si přesné číslo v tomto kalkulátoru!

Co dalšího je prevencí osteoporózy?

  • Nepřehánějte to s alkoholem, dva a více alkoholických nápojů denně zvyšují riziko ztráty kostní hmoty
  • Přestaňte kouřit
  • Pokud jste žena, nepřehánějte to ani s intenzivním cvičením a přísnou dietou
Konec článku