Co na překyselený organismus?

Co na překyselený organismus?
Rubrika: Zdravý život 22.01.2018
tisk

Je můj organismus překyselený? Tuto otázku si pokládá stále větší část populace. Tělesné pH je totiž velmi důležité pro zdraví našeho organismu.

Pro optimální fungování potřebuje organismus vyvážené vnitřní prostředí, které není ani příliš kyselé, ani příliš zásadité. Je-li tělo překyselené, činí ho tento stav náchylnějším k rozvoji řady onemocnění, objevit se může i nedostatek důležitých živin, jejichž spotřeba při překyselení narůstá. Je-li totiž organismus překyselený, začne čerpat minerály jako hořčík, vápník, draslík a sodík z kostí a důležitých tělesných orgánů pro neutralizaci vnitřního prostředí, což lidské tělo samozřejmě zatěžuje.

Vzhledem k běžně konzumované stravě, stejně jako více méně pasivnímu životnímu stylu trpí proto velká část populace do jisté míry překyselením organismu. Na vině je konzumace nadbytečného množství mléčných výrobků, masa, lepku a obilovin a především cukru. V důsledku toho vzniká v organismu velké množství kyselin a produktů z nich, které je třeba vyloučit či neutralizovat, čehož lze docílit například úpravou stravy a navýšením příjmu tzv. alkalizujících (zásadotvorných) potravin.

Jaké jsou hlavní znaky překyselení organismu?

  • Jste unavení, ač máte dostatek odpočinku
  • Cítíte se v depresi, smutní, podráždění a netěší vás ani aktivity, které vám dříve dělaly radost
  • Býváte bezdůvodně podráždění
  • Máte problémy se soustředěním
  • Často jste nemocní, nachlazení či trpíte často chřipkou
  • Máte suchou pleť, a to nejen v chladných měsících
  • Máte problémy s pletí, akné
  • Trpíte na kvasinkové infekce
  • Máte hormonální problémy
  • Trpíte na problémy s trávením, často se u vás objevuje zácpa či naopak průjem
  • Bolí vás klouby
  • Často vás trápí bolesti hlavy, chronické alergie či bolesti hrudníku nebo krční páteře
  • Máte citlivé dásně a zuby
  • Trpíte na infekce močových cest a záněty močového ústrojí

Jestliže na sobě pozorujete některé z těchto symptomů, je možné, že máte překyselený organismus. To zjistíte buď návštěvou u lékaře, nebo tak můžete učinit sami doma. Na doma si můžete zakoupit speciální analyzační proužky k použití na sliny nebo moč. Pokud vám vyjde hodnota pH nižší než 6,5, váš organismus je překyselený.

Co dělat proti překyselení organismu?

Místo masa a mléčných výrobků zeleninu

Ačkoliv mohou být mléčné produkty či maso zdravé, zejména pokud se jedná o farmářské produkty či maso z domácího chovu, v organismu působí po konzumaci kyselinotvorně. Při překyselení organismu proto jejich konzumaci snižte a naopak navyšte příjem čerstvé ovoce a zeleniny.

Většina ovoce a zejména zeleniny mají na organismus alkalizující účinek, přijímat byste jich proto měli dostatek. Mezi nejlepší „bojovníky“ proti překyselení organismu patří tmavě zelená zelenina jako kadeřávek, rukola, špenát, mangold, brukev zelná, případně citrony, řepa, pastiňák či česnek.

Skoncujte s vysoce zpracovaným jídlem

Průmyslově zpracovaná strava je často vysoce kyselinotvorná a ani v dalších ohledech organismu nijak neprospívá. Ať už se jedná o fast food, předpřipravené potraviny nebo polotovary, vždy obsahují řadu konzervantů, „éček“, dochucovadel a jsou plné tzv. prázdných kalorií s nekvalitní výživovou hodnotou. Zaměřit byste se proto měli na konzumaci čerstvých surovin, z nichž si sami připravíte nutričně vyvážené jídlo plné vitamínů a minerálů. 

Omezte cukr

Společně s junkfoodem byste měli ve stravě omezit také potraviny s vysokým obsahem cukru, vyhnout byste se proto měli sladkým bublinkovým limonádám, které jsou výrazně kyselinotvorné. Potřebujete-li sladit, pak si vybírejte přírodní alternativy, například raw med či stévii. I v případě těchto sladidel je ale důležitá umírněnost v konzumaci. 

Ne umělým sladidlům

Umělá sladidla mohou podporovat překyselení organismu a podle některých studií jsou vyloženě zdraví škodlivé.

Ani káva není zcela zdravá

Ačkoliv má káva sama o sobě několikero zdravotních benefitů (stimuluje aktivitu metabolismu, snižuje riziko rozvoje diabetu II. typu, podporuje koncentraci a fungování mozku, obsahuje řadu živin a antioxidantů), v organismu může působit kyselinotvorně. Potýkáte-li se s překyselením organismu, je proto vhodné konzumaci kávy omezit. Nahradit kávu můžete bylinným či zelenými čaji, které jsou také nabité antioxidanty a mohou mít na organismus řadu pozitivních vlivů.

Bílou mouku vynechte

Překyselení organismu nepomáhá snižovat ani konzumace bílé mouky, naopak. Jedná se totiž o vysoce průmyslově zpracovanou potravinu, která je v procesu zpracování ochuzena o řadu organismu prospěšných výživových složek. Zaměřte se proto na celozrnné (pozor, nikoliv cereální) výrobky nebo výrobky z žitné či špaldové mouky.

Snižte stres

Nejen nezdravá strava, ale i nezdravý životní styl plný stresu a tlaků může být příčinou překyselení organismu. Proto byste se měli zaměřit na to, jak se stresu zbavit. Často se to ovšem snáze řekne, než ve skutečnosti činí. Pomocníkem vám může být mentální hygiena, včetně praktikování meditace, jógy či tai-chi  či další strategie stress-managementu. Pomoci může i pravidelná fyzická aktivita. Nemusíte hned podávat sportovní výkony, stačí se zaměřit na pouhé chození. V posledních letech je ve velké oblibě dodržování pravidla 10 000 a day, tedy 10 000 kroků denně.

Zvažte doplňky stravy

Pomoc mohou v případě překyselení organismu poskytnout také doplňky stravy, které navýší hladinu chybějících minerálů, především vápníku a hořčíku, jako je ANTI-ACID by Brandeis Clinic.

ANTI-ACID by Brandeis Clinic ANTI-ACID by Brandeis Clinic Překyselení organismu je v naší populaci častým jevem a je považováno za klíčový faktor vzniku mnoha zdravotních obtíží. Doplněk stravy ANTI-ACID by Brandeis Clinic napomáhá zvyšovat zásoby zásaditých látek a vyvažovat tak zásaditokyselou rovnováhu v organismu.

Konec článku