Vitamíny

Důležité živiny, které organismus potřebuje pro své správné fungování

Vitamíny organismus vyžaduje, aby mohl správně fungovat a byl odolný vůči onemocněním a infekcím. Sám si však vitamíny nedokáže se stravy syntetizovat, je proto třeba dodávat je do organismu pravidelně prostřednictvím stravy či doplňků stravy. Existuje 13 esenciálních vitamínů, které jsou pro organismus nezbytné.

Dva typy vitamínů 

Vitamíny se rozdělují na dva typy, rozpustné ve vodě a v tucích. Ty, které jsou rozpustné v tucích, se mohou ukládat do tukových buněk. Aby byly absorbovány, potřebují neustálý přísun tuku. Vedle toho ve vodě rozpustné vitamíny se v těle neukládají, denně je proto třeba organismu dodávat. To, co organismus potřebuje, si vezme ze stravy, zbytek vyloučí.

V tucích rozpustné vitamíny

  • Vitamín A, který můžeme získat z oranžově zbarvené ovoce a zeleniny, nebo tmavě zelené zeleniny
  • Vitamín D, který se získává ze slunečního záření jeho přeměnou v kůži, potravinovými zdroji jsou fortifikované mléčné produkty a další
  • Vitamín E, mezi jehož zdroje patří fortifikované cereálie, ořísky, semena a zelená zelenina
  • Vitamín K se nachází ve tmavě zelené zelenině

Ve vodě rozpustné vitamíny

  • Vitamín C, který se nachází ve většině druhů ovoce a zeleniny
  • Vitamín B1 (thiamin) se nachází v celozrnných produktech, játrech, ořeších a semínkách
  • Vitamín B2 (riboflavin) najdeme v mléčných a celozrnných produktech
  • Vitamín B3 (niacin), který lze získat z konzumace masa, ryb, celozrnných produktů
  • Vitamín B5 (kyselina pantotenová), jehož zdroje jsou maso a celozrnné produkty
  • Vitamín B6 (pyridoxin), mezi jehož hlavní zdroje patří sójové produkty
  • Vitamínm B7 (biotin), který se nachází hlavně v mase a ovoci
  • Vitamín B9 (kyselina listová), jehož zdrojem je tmavě zelená zelenina
  • Vitamín B12, který získáme z konzumace masa, ryb a mléčných produktů