Vitamín C

Ve vodě rozpustný vitamín nezbytný pro správné fungování organismu

Vitamín C se rozpouští ve vodě, jeho část, kterou organismus nevyužije, je vyloučena prostřednictvím moči. Právě proto je třeba jej tělu neustále dodávat prostřednictvím stravy či doplňků stravy.

Pro zdravé klouby

Vitamín C je nezbytný pro růst, regeneraci a hojení všech tělesných tkání. Bez vitamínu C se nemůže tvořit ani být využíván kolagen, bílkovina většinově utvářející kůži, vazy, šlachy, klouby i krevní cévy. Je důležitý pro hojení poranění a vznik jizevnaté tkáně. Napomáhá zachovat zdravé klouby, kosti a zuby.

Je také silným antioxidantem, který neutralizuje některá poškození organismu volnými radikály (nestabilní kyslíkové částice). Ty vznikají například trávením jídla, nadměrnou fyzickou námahou, kouřením, ale i v důsledku ultrafialového záření. Právě hromadění volných radikálů je přitom často jmenováno jako příčina stárnutí organismu. Svoji roli možná hrají i v rozvoji rakoviny a srdečně-cévních onemocnění.

Organismus není schopen si vitamín C utvářet, a protože jej člověk nedokáže v organismu ani akumulovat, je důležité zahrnout do stravy dostatek potravin s jeho obsahem.

Pomůže zvládnout nachlazení

Po staletí byl vitamín C, respektive jeho přirozené zdroje využíván jako léčba nachlazení a chřipky. Výzkumy naznačují, že vitamín C nepůsobí jako prevence nachlazení, ale osoby, které jej konzumují dostatek, se s onemocněním vypořádají rychleji a bez větších následků.

Vitamín C obsahují v nějakém množství všechny druhy ovoce a zeleniny, nejbohatší jsou nicméně citrusové plody, meloun cantaloupe, kiwi, mango a další tropické ovoce, drobné lesní ovoce (borůvky, jahody, brusinky, maliny). Ze zeleniny jsou pak nejlepším zdrojem brokolice, květák, růžičková kapusta, papriky, zelí, špenát, rajčata a listová zelenina. Vařením, stejně jako dlouhým skladováním nicméně může obsah vitamínu C klesnout, proto je pro jeho optimální příjem ideální konzumovat ovoce a zeleninu za syrova.

Nedostatek vitamínu C se může projevit anémií, krvácením dásní, náchylností k onemocněním, horším hojením zranění, suchými a lámavými vlasy, suchou kůží, krvácením z nosu a otoky a bolestivostí kloubů. V případě extrémního nedostatku se objevuje onemocnění kurděje.

Vitamín C pro omlazení pleti

Vedle užívání ve formě stravy se v poslední době upíná pozornost k topické aplikaci vitamínu C. Ta vyzdvihuje jeho antioxidační vlastnosti, schopnost zesvětlit hyperpigmentaci a podpořit produkci kolagenu a elastinu, a tím pádem i vypnutí vrásek a omlazení pleti. Podporuje také vlastní přirozenou ochranu pleti před ultrafialovým zářením.