Thiamin

Vitamín B1

Jeden z vitamínů z B-komplexu. Všechny vitamíny ze skupiny B napomáhají přeměně jídla, tedy sacharidů, na energii (glukózu). Napomáhají organismu také metabolizovat tuky a bílkoviny. Jsou důležité pro zdravá játra, pleť, vlasy, oči a kardiovaskulární a nervovou soustavu. Všechny vitamíny ze skupiny B jsou ve vodě rozpustné, což znamená, že si je tělo nemůže uchovat do zásoby.

První z B-komplexu

Thiamin se někdy nazývá také antistresovým vitamínem, protože organismu pomáhá překonat stresové situace a posiluje obranyschopnost. Své jméno „B1“ získal síky tomu, že byl objeven jako první.

Thiamin můžeme získat z rostlinných i živočišných zdrojů. Hraje významnou roli v mnoha metabolických reakcích. Organismus jej potřebuje k formování adenozintrifosfátu (ATP), díky němuž dochází ve všech tělesných buňkách k uvolňování tolik potřebné energie.

Původce Beriberi

Nedostatek thiaminu není ve vyvinutých zemích častý, hrozí však závislým na alkoholu, postiženým anorexií, Crohnovou chorobou a osobám, které podstupují dialýzu ledvin. Mezi hlavní znaky nedostatku thiaminu patří bolesti hlavy, nevolnost, únava, podrážděnost, deprese a bolesti břicha. Protože nedostatek thiaminu vede k problémům s trávením sacharidů, může způsobit rozvoj choroby zvané beriberi, pro níž jsou typické otoky a brnění rukou a nohou, zmatení, problémy s dýcháním způsobené přítomností tekutiny v plicích a nekontrolované oční pohyby.

Poškození nervové soustavy

Při dlouhodobém nedostatku thiaminu dochází k poškození nervů centrálního a periferního nervového systému (Wernickeova encefalopatie) nebo k problémům s pamětí (Korsakovův syndrom). Obě tyto diagnózy jsou často spojovány s alkoholismem.

Dostatek thiaminu, společně s dostatkem další živin (zejména vitamín A, C, E, B-komplex) může snižovat riziko rozvoje šedého zákalu.

Mezi hlavní zdroje thiaminu se řadí vepřové maso, hovězí, drůbež, vnitřnosti, celozrnné potraviny a rýže, luštěniny, pšeničné klíčky, pivovarské kvasnice a ořechy.