Omega-6 nenasycené mastné kyseliny

Skupina esenciálních mastných kyselin, které je třeba organismu pro jeho správné fungování dodávat

Omega-6 nenasycené mastné kyseliny jsou nezbytné pro zdraví lidského organismu. Tělo si je ale nedokáže samo vyrobit, proto je třeba konzumovat jich dostatečné množství ve stravě. Spolu s omega-3 mastnými kyselinami hrají omega-6 mastné kyseliny klíčovou roli ve fungování mozku, potřebné jsou pro normální růst a vývoj.  Stimulují růst a obnovu kůže a vlasů, podporují zdraví kostí a reprodukční soustavy a regulují metabolismus.

Důležitá je zejména vyváženost stravy a obsahu omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Omega-3 napomáhají snižovat záněty v těle, zatímco omega-6 mohou naopak záněty stimulovat.

Poměr omega-3 ku omega-6 by se měl pohybovat mezi 2:1 a 4:1.

Ne všechny omega-6 mastné kyseliny jsou ale původcem zánětů. Prospěšné jsou zejména omega-6 mastné kyseliny v podobě kyseliny linolové, která se v organismu přeměňuje na kyselinu gamma-linolenovou (GLA), která naopak působí proti zánětům. Její derivát DGLA je vůči zánětům ještě účinnější. Vznikat může, je-li ve stravě dostatek hořčíku, zinku, vitamínu C, B3 a B6, které konverzi GLA na DGLA podporují.

Jak podporují omega-6 mastné kyseliny zdraví?

  • Diabetická neuropatie: užívání GLA může snižovat symptomy nervové bolesti
  • Revmatoidní artritida: omega-6 mohou snižovat bolesti, otoky a ranní tuhnutí kloubů
  • Alergie
  • ADHD: podle klinických studií mají děti trpící poruchami pozornosti nižší hladiny omega-3 a omega-6 mastných kyselin a studie naznačují, že užívání suplementů může zlepšit symptomy onemocnění
  • Hypertenze: v kombinaci s omega-3 mohou omega-6 snižovat vysoký krevní tlak
  • Osteoporóza: studie naznačují, že osoby s nedostatkem esenciálních mastných kyselin (omega-3 a omega-6) jsou náchylnější k úbytku kostní hmoty

Nejlepší zdroje omega-6 mastných kyselin

  • Rostlinné oleje (slunečnicový, sójový, sezamový, kukuřičný)