Omega-3 nenasycené mastné kyseliny

Skupina esenciálních mastných kyselin, které je třeba organismu pro jeho správné fungování dodávat

Ne všechny tuky škodí, zejména omega-3 mastné kyseliny jsou zdraví naopak velmi prospěšné. Dvě hlavní, EPA a DHA, se nachází především v mořských rybách, ALA (alfa-linolenová kyselina) má rostlinné zdroje, ořechy a semínka. Organismus tyto mastné kyseliny vyžaduje pro správné fungování, přináší mu i mnoho dalších zdravotních benefitů. Nedokáže si je ale sám syntetizovat, je proto třeba mu je v dostatečné míře dodávat prostřednictvím stravy.

Jak podporují omega-3 mastné kyseliny zdraví?

  • Krevní tuk (triglyceridy): omega-3 snižují hladinu triglyceridů, která je riziková pro zdraví kardiovaskulární soustavy
  • Revmatoidní artritida: omega-3 mohou redukovat tuhnutí a bolesti kloubů
  • Deprese: výzkumy naznačují, že kultury, které konzumují potraviny s vyšším obsahem omega-3 mastných kyselin, trpí v menší míře depresí
  • Vývoj dětí: zejména DHA je důležitá pro vývoj zrakové a nervové soustavy u dětí
  • Astma: omega-3 snižují záněty, které jsou hlavní příčinou astmatu
  • Alzheimerova choroba a demence: omega-3 mohou mít pozitivní vliv na přirozené zhoršování paměti související se stárnutím organismu i Alzheimerovou chorobou

Jaké jsou zdroje omega-3 nenasycených mastných kyselin EPA a DHA?

  • Ančovičky
  • Herinky
  • Makrely
  • Losos
  • Tuňák
  • Treska
  • Sardinky a další mořské ryby

Mezi vhodné zdroje ALA patří:

  • Vlašské ořechy
  • Lněné semínko
  • Řepkový olej
  • Sójový olej