Na lyžích vás ultrafialové záření ohrožuje několikanásobně víc než obvykle. Proč tomu tak je?

Na lyžích vás ultrafialové záření ohrožuje několikanásobně víc než obvykle. Proč tomu tak je?
Rubrika: Problémy s pletí 25.01.2016
tisk

Pokud se řadíte k milovníkům zimních sportů, zbystřete! Škodlivému ultrafialovému záření jste totiž na svahu vystaveni násobně více, než když například jdete ve městě na nákup, a to i za předpokladu, že vám na cestu svítí sluníčko. Jak je to možné?

Je to právě kombinace vysoké nadmořské výšky a ultrafialových paprsků, které se odrážejí od zářivého sněhu, co za zvýšené riziko poškození kůže slunečním zářením může.

Obvyklejší je sice spojovat zimu spíše s omrzlinami nebo „ošleháním“ od větru, ale spousta lidí si neuvědomuje, že i sluneční záření může škodit kůži na svahu stejně jako na pláži.

A pozor na to, protože více než 90% všech typů rakovin kůže je spojeno s nadměrným vystavením kůže slunečnímu záření!

Kde se riziko spálení na horách bere?

Vyšší nadmořská výška znamená vyšší riziko poškození pleti, protože ultrafialové záření zvyšuje svoji intenzitu o 8 až 10 procent na každých 300 výškových metrů. V nadmořské výšce zhruba 3000 metrů n.m. může být ultrafialové záření o 35 – 45 procent intenzivnější než v úrovni hladiny moře.

Intenzita UVB záření se snižuje, jak se světlo přibližuje k Zemi a jak se paprsky rozptylují do prostoru. Čím vyšší je nadmořská výška, tím intenzivnější záření potom je. A tím více škod může napáchat.

Důkazem, že tato zvýšená intenzita záření představuje pro člověka riziko, je, že lidé, kteří žijí v nadmořské výšce 2500 m.n.m jsou postiženi rakovinou kůže o 115% více než lidé, kteří žijí ve stejné zeměpisné šířce, nicméně na úrovni hladiny moře.

To, že na člověka ve vyšší nadmořské výšce působí intenzivnější ultrafialové záření, dokazuje také další studie provedená ve Spojených státech amerických. V jejím rámci vědci zjistili, že člověk s běžným typem pokožky (tedy ani nadměrně světlou, ani s nadprůměrným obsahem pigmentu – představte si ho jako běžného Středoevropana se světlou pletí, ovšem nikoliv jako Skota, který se při pobytu na sluníčku spálí do růžova během pár chvil) se v nadmořské výšce 3,3 km nad mořem spálí v poledne po pouhých šesti minutách na slunci. Tento údaj naměřili vědci ve městě Vail v Coloradu, státu, kde se nachází proslulé Skalisté hory. Téhož člověka poté vědci vyslali do New Yorku, který leží v nadmořské výšce 10 metrů nad mořem. Na poledním slunci začal dotyčný červenat až po téměř půl hodině. Vliv nadmořské výšky na spálení a poškození kůže je tedy, jak je vidět, klíčový.

Zvýšené záření i odražené paprsky

A aby toho nebylo málo, nejen, že je na horách sluneční záření intenzivnější, ale bělostný sníh odráží až 80 procent ultrafialového záření ze slunce, které na něj dopadne. Což v praxi znamená, že jsme dost často na svahu zasaženi slunečními paprsky nikoliv jednou, ale hned dvakrát. Tím se samozřejmě zvyšuje i riziko.

Proto je na svahu vhodné sáhnout po kvalitním opalovacím krémů, který vaši pleť před zhoubným vlivem ultrafialového záření ochrání.

Physical Sunscreen Physical Sunscreen Dejte sbohem chemickým slunečním filtrům a spolehněte se na sílu oxidu zinečnatého a oxidu titaničitého v opalovacím krému Physical Sunscreen SPF 30. Kromě toho, že pleť chrání před UV paprsky, poskytuje díky obohacenému složení také ochranu před infračerveným, znečištěním a glykací. Už žádné bílé šmouhy a lepivý pocit na pleti, jen dokonalá ochrana. 100% bez nanočástic.

Sníh i silný vítr mohou nicméně z kůže opalovací krém pomalu, ale jistě „stírat“, a snižovat tak jeho efektivitu. Abyste svoji pleť doopravdy chránili před zimním sluncem (a také samozřejmě mrazem a silným větrem), následujte naše tipy:

  • Používejte širokospektrální opalovací krém s SPF 30 či vyšším, kdykoliv se chystáte strávit nějaký čas venku. Aplikujte jej 30 minut před tím, než vyrazíte na svah. A nezapomeňte, že odraz ultrafialového záření od sněhu je silný i ve dnech, kdy je zataženo. Až 80% slunečního záření totiž prochází přes mraky!
  • Opalovací krém aplikujte velkoryse na všechny oblasti, na které bude slunce svítit. Většina lyžařů a snowboardistů se krémem maže málo. Na obličej použijte množství o velikosti čajové lžičky!
  • Používejte hydratační opalovací krém s ingrediencemi jako je lanolin či glycerin. Zimní mráz a vítr dokáží pleť pořádně vysušit a poškodit.

Vaše pleť na horách potřebuje tři věci. Víme přesně, které Vaše pleť na horách potřebuje tři věci. Víme přesně, které Zimní sezóna je kouzelný čas, kdy vyrážíme na dovolenou do sněhem zavátých hor, kde mrzne, až praští, a užíváme si lyžařských, snowboardových a jiných mrazivých radovánek. Jenže tak, jako si užíváme my, si zdaleka neužívá naše pleť. Ba naopak. Pro pleť je zimní období snad to nejnáročnější.

  • Nezapomeňte přípravek s SPF aplikovat také na často opomíjená místa jako jsou rty, uši, okolí očí a také na krk, spodní část brady (právě tam dopadají paprsky odražené od sněhu!) a ruce.
  • Každé dvě hodiny nátěr opakujte. A samozřejmě aplikaci opakujte, jestli jste se při zimních radovánkách zapotili.
  • Používejte i balzám na rty s SPF ochranou, protože spálit se můžete i tady. Chce to alespoň SPF 15!
  • Ideální jsou malá balení opalovacího krému i pomády na rty, které se vám pohodlně vejdou do kapsy a můžete si díky nim natřít obličej, třeba až pojedete na lanovce.
  • Sluneční či lyžařské brýle většinou poskytují ochranu 99% i vyšší před ultrafialovým zářením. Chrání před slunečním zářením nejen oči, ale také oční víčka a citlivou pleť kolem očí. Právě v těchto oblastech začínají být jako první patrné známky předčasného stárnutí pleti. Navíc vás ostré slunko může oslepit, což se ve velké rychlosti na svahu zrovna dvakrát nehodí. Takže palec nahoru pro brýle!

Dermaheal opalovací krém SPF 50 Dermaheal opalovací krém SPF 50 Opalovací krém, který nejen, že vás ochrání před UVA a UVB zářením, ale dokonce bojuje proti vráskám a krásně hydratuje pleť? Jestli se chystáte na pořádnou „opalovačku“, je Dermaheal opalovací krém SPF 50 tím pravým přípravkem pro vás!

Konec článku